WAŻNE ROZRÓŻNIENIE

Oczywiście zdolni uczniowie zapamiętująwięcej od kiepskich uczniów, studenci więcej od uczniów ze szkoły podstawowej. Jeżeli uczniowie uznają jakąś treść za jałową czyli bezużyteczną arbitralną i wyizolowa­ną, ich zdolność przywołania jej z pamięci maleje gwałtownie, czasem w ciągu kil­ku minut. Ausubel i Wittrock czynią ważne rozróżnienie między uczeniem się reaktyw­nym (pamięciowym) a uczeniem się materiału subiektywnie sensownego. Naucza­nie opierające się na pamięciowym przyswajaniu danych, którym uczeń nie potrafi przypisać znaczenia, charakteryzuje program nieadekwatny z punktu widzenia ucz­nia i tym samym ogranicza efekty uczenia się. W przeciwieństwie do zapamięty­wania zbioru faktów lub słów, na krótko zresztą uczenie się materiału znaczącego zachodzi wtedy, kiedy program nawiązuje do tego, co uczeń już wie i uznaje za ważne i w świetle własnych doświadczeń – sensowne.

Witaj na moim blogu! Znajdziesz tutaj popularno-naukowe artykuły dotyczące przeróżnych dziedzin życia. Bloga prowadzę z pasji, jest to moje ogromne hobby. Jeśli podobają Ci się wpisy jakie tutaj zamieszczam to zapraszam do komentowania ich i likowania na fb!