GŁÓWNA CECHA

Główną cechą globalizacji komunikowania jest fakt, że produkty medialne krążą na rynku międzynarodowym. Materiał wyprodukowany w jednym kraju nie jest rozprowadzany tylko na jego obszarze, lecz coraz częściej trafia na globalny rynek. Niemniej jednak już od dawna wiadomo, że międzynarodowy przepływ produktów medialnych jest procesem ustrukturalizowanym, w którym pewne organizacje odgrywają rolę dominującą, a kilka regionów świata jest uzależnionych od tych pełniących rolę dostawców towarów symbolicznych. Badania Nordenstrenga i Varisa z początku lat 70. wykazują bardzo widoczną asymetrię międzynarodowego przepływu programów telewizyjnych, a właściwie jednokierunkowość w zakresie ruchu programów informacyjnych i roz­rywkowych od głównych ich eksporterów do całej reszty . Stany Zjednoczone zawsze były i wciąż pozostają jednym z głównych ekspor­terów programów telewizyjnych (zwłaszcza do Ameryki Łacińskiej, Europy, Kanady, Australii i Japonii). Niektóre kraje europejskie, jak Wielka Brytania i Francja, także eksportują znaczną liczbę programow, ale w odróżnieniu od USA również sporo importują (głównie ze Stanów Zjednoczonych). Dalsze studia Varisa potwierdziły nierównomiernośc przepływu informacji, choć ukazały bardziej kompleksowy obraz, na­świetlając rosnące znaczenie wewnątrz regionalnej wymiany (na przykład okazało się, że Meksyk i Brazylia są głównymi eksporterami programów dla całej Ameryki Łacińskiej).

Witaj na moim blogu! Znajdziesz tutaj popularno-naukowe artykuły dotyczące przeróżnych dziedzin życia. Bloga prowadzę z pasji, jest to moje ogromne hobby. Jeśli podobają Ci się wpisy jakie tutaj zamieszczam to zapraszam do komentowania ich i likowania na fb!